Naše kamenná prodejna Robotičtí pomocníci - www.svetrobotu.cz Zahradní technika - www.aztechnika.cz Dětská hřiště Náhradní díly
PRODEJNA
telefon: 491 114 383
mobil: 737 733 544
email: info@aztechnika.cz
www.aztechnika.cz

Pracovní doba
pondělí - pátek:
8:00-11:30, 12:30-17:00
sobota: zavřeno
neděle: zavřeno
plus kdykoliv po domluvě na 737733544
Pečujeme o motorovou pilu

Úvod:

Motorová pila je jednoduchý a přitom poměrně přesný stroj určený k řezání dřeva. Je to ale také velice nebezpečný nástroj, který při nedodržování bezpečnostních zásada může značně ublížit na zdraví, nebo dokonce zabít.

Je dobré dodržovat pár zásadních pravidel pro správný chod pily. Pokusíme se zde jednoduše popsat jednotlivé zásady tak aby byly jasné i pro naprostého laika:

 

1.       Palivo

Do motorových pil používáme zásadně kvalitní benzín od značkových výrobců. Motorové pily mají velice jemné karburátory s maličkými kanálky, které se velice snadno zanesou nečistotami z paliva. Také motor je poměrně malý a tak i jemné nečistoty ničí motor a snižují jeho životnost.

 

Do benzínu mícháme kvalitní oleje určené pro vysokootáčkové dvoutaktní motory. Vždy se poraďte s prodavačem pily, jaký olej je vhodný pro danou pilu a nejlépe si olej kupte hned s pilou. Olej s benzínem míchejte přesně podle návodu k obsluze. Dobré jsou oleje balené v obalu, který má speciální nádobku s vyznačením objemu a případně i s jednotlivými poměry míchání.

 

Zásadně se snažíme namíchat takové množství paliva, které jsme schopni v krátké době spotřebovat. Nikdy bychom neměli používat palivo starší než 3 měsíce, postupem času ztrácí své vlastnosti. Pokud máme palivo namíchané s olejem a nechali jsme jej stát více než 1 den tak je vždy před nalitím do stroje řádně promícháme.

 

2.       Olej na řetěz

Používáme speciální oleje určené právě pro mazání řetězů. Tyto oleje mají speciální složení, aby se snadno rozkládaly v přírodě a nezpůsobovali tak nadměrnou ekologickou zátěž. Mají také speciální složení vhodné pro mazání řetězů. Olej v pile nikdy nenecháváme v případě, pokud nebudeme pilu delší dobu používat. Právě vlastnost rychlého rozkladu je pro delší uložení v pile nežádoucí. Takovýto olej by nám zalepil celý systém mazání. Před uložením pily na delší období se olej pokusíme vyjet doprázdna. Poté ještě pilu nastartujeme bez řetězu a necháme vytlačit zbytek oleje ze systému.

 

Používání jiných než speciálních olejů určených pro mazání řetězů pil je nevhodné a naprosto neekologické – zakázané zákonem. Absolutně nevhodné jsou oleje z fritovacích zařízení nebo vyjeté oleje z motorových vozidel. Jakékoli použité oleje obsahují nečistoty, které nám spolehlivě zničí čerpadlo a další součásti mazacího ústrojí.

 

3.       Vzduchový filtr

Pravidelně kontrolujeme vzduchový filtr. V případě znečištění vzduchového filtru jej okamžitě vyměníme. Jeho kvalita a čistota má přímý vliv na výkon a životnost stroje. Při výměně vzduchového filtru vždy kontrolujeme, aby nový filtr dobře seděl na karburaci. Jakákoli netěsnost vede ke vstupu prachu do sacího mechanismu a k znečistění či poškození karburace nebo samotného motoru.

 

4.       Řetěz

a)      Napnutí řetězu

Pečlivě kontrolujeme správné napnutí řetězu. Příliš napnutý řetěz způsobí nadměrné opotřebení všech součástí přicházejících do styku s řetězem a také nadměrně zatěžuje motor pily a snižuje její výkon. Naopak příliš volný řetěz může být velice nebezpečný. Řetěz napínáme tak, aby s ním šlo rukou otáčet, a aby šel trochu povytáhnout z lišty na spodní dlouhé hraně – k tomu je potřeba trocha síly a nesmí se vytáhnout tak abychom viděli celé vodící články.

b)      Broušení řetězu

Řetěz udržujeme stále nabroušený. Jeho ostrost kontrolujeme po vypotřebování každé nádrže a pravidelně jej přebrušujeme pilníkem mezi jednotlivými nádržemi. Je vhodné jej zhruba po 10 – 15 nádržích přebrousit na speciální brusce. Takovou brusku si můžete pořídit v cenových hodnotách cca 900 – 7000 Kč dle profesionality stroje anebo si zajít do nejbližšího servisu kde Vám jej za rozumnou cenu přebrousí. Nabídku brusek najdete zde. Tupý řetěz neřeže, nadměrně zatěžuje motor pily, snižuje výkon stroje a může způsobit zadření motoru. Jestliže s řetězem říznete do něčeho nevhodného, pak je potřeba jej okamžitě přebrousit. Je dobré u sebe mít alespoň dva řetězy, abyste v takovém případě nečekali, až otevřou Váš servis, nebo abyste nemuseli běžet domů na brusku, pokud ji vlastníte.

c)       Mazání řetězu

Před každým startem pily kontrolujeme hladinu oleje pro mazání řetězu. Po nastartování pily kontrolujeme, jestli nám pila maže. To provedeme jednoduše tak, že namíříme lištu proti nějakému jasnému místu (třeba říznuté dřevo) a přidáme plyn. Před lištou by se na tom jasném místě měli objevit kapky oleje, které tam běžící řetěz odhazuje. Okamžitě pilu zastavíme a zkontrolujeme stav oleje v případě, že tomu tak není. Pily také mají šroub, kterým se reguluje množství maziva, pokusíme se tedy přidat množství maziva tímto šroubem. Dalším důvodem proč pila nemaže, může být i zanesená lišta. Není potřeba příliš přemazávat, ale mazání je důležité. Jestliže nepomůže ani seřízení a vyčistění, pak je nutné navštívit Váš servis. Rozhodně nepoužívejte pilu, která nemaže. Mohli byste zničit jak řetěz a lištu, tak i samotný motor.

 

5.       Opotřebení

Díly jako řetěz, lišta, řetězové kolo jsou díly, které podléhají opotřebení. Je nutno kontrolovat jejich stav a včas je měnit. Řetěz měníme v momentě, kdy zuby mají méně než 2 mm na délku. Lištu měníme v momentě, kdy ji jakkoli zmáčkneme, zkroutíme, nebo když v ní začne být řetěz volný. Řetězové kolečko měníme ve chvíli, kdy je značně opotřebované, nebo kdy na něm přestane sedět řetěz. Používání těchto dílů ve stavu opotřebovanosti může vést k velikému neštěstí v podobě nepříjemného zranění či smrti.

 

6.       Seřizování

Seřizování motoru je otázka poměrně složitá. Nedoporučujeme jakkoli seřizovat otáčky motoru, či bohatost směsi někomu, kdo v tom nemá značnou praxi. Pokud máte jakékoli pochybnosti o správném chodu Vaší pily, pak navštivte Váš servis. Každý dobrý servis má kvalitního pracovníka, který pilu zkontroluje a vše co je nutné uvede na pravou míru.

 

7.       Čistění

Stroj udržujeme čistý a pravidelně jej čistíme. Čistění je nutno věnovat značnou pozornost. Zaručíme tak, že nám bude pila dlouho sloužit k naší plné spokojenosti. Naopak zanedbání čistění povede k urychlené likvidaci stroje. Pravidelné čistění je nutno provádět zejména v těchto místech:

a)      Pod krytem řetězového kola. Sundáme kryt řetězového kola a celý prostor i kryt řádně vyčistíme od všech nečistot. Tento prostor je na znečištění zvláště náchylný a pro životnost stroje je nezbytně nutné jej udržovat čistý.

b)      Kryt startovacího mechanismu. Tento prostor je nutno kontrolovat a čistit z toho důvodu, že zároveň skrývá vrtuli, která zajišťuje chlazení motoru. Znečistění toho prostoru vede k přehřívání motoru.

c)       Lišta. Je nutné pravidelně čistit drážku pro řetěz, přední řetězové kolo a mazací kanálky. Nečistoty zapříčiňují špatné mazání pily, omezený pohyb řetězu či zaseknutí předního řetězového kola. Lepší lišty mají již také možnost mazání předního řetězového kola. Pokud tuto možnost na Vaší liště máte, pak určitě doporučujeme zakoupit speciální maznici a mazání pravidelně provádět.

Kam dál:

Jak vybrat tu správnou pilu